Veelgestelde vragen (FAQ's)
Meer dan 70% van de vragen van onze gebruikers wordt onmiddellijk beantwoord op deze FAQ-pagina. Als u uw antwoord niet kunt vinden, gebruik dan het contactformulier hieronder.
AU licentie
Krijg ik de AU ook als eAU?
Als je een eAU nodig hebt en wilt dat deze na het consult van de arts naar je zorgverzekeraar wordt gestuurd, kies dan de optie “AU met video van een van onze panelartsen”.
Als je echter als wettelijke zorgverzekeringspatiënt een ziekmelding hebt van een van onze privéartsen en de optie “ziekmelding zonder video” kiest, geldt de nieuwe eAU-verplichting niet voor jou. In dit geval kun je de kopie voor je werkgever rechtstreeks naar hen doorsturen. De kopie voor het ziekenfonds wordt niet automatisch doorgestuurd naar je ziekenfonds.
Raadpleeg ook onze FAQ’s over aanvaarding zonder doktersconsult.
Hoe bestel ik?
Je selecteert eerst je ziekte, vult de vragenlijst in en de arts zal dan je gewenste PDF-bestanden aanmaken tijdens zijn volgende consultatie op afstand, indien nodig na een doktersconsultatie via videochat. Onmiddellijk daarna ontvangt u per e-mail een code waarmee u uw AU kunt decoderen en hier als PDF kunt downloaden: Download
Optioneel en op verzoek kunnen we je de originele AU ook per post toesturen (plus €8). Let op: Na bestelling versturen we je ziekenbriefje meestal nog dezelfde werkdag (ma-vr). Het postkantoor heeft dan nog ongeveer 1-3 werkdagen nodig voor verzending.
Je kunt je postverzending hier gemakkelijk nabestellen: Bestel
Houd er rekening mee dat de handtekening digitaal wordt gezet.
Wanneer ontvang ik mijn AU?
De spreekuren van onze panelartsen (met videochat) worden weergegeven in de vragenlijst wanneer je de arts selecteert. Er wordt contact met je opgenomen tijdens de aangegeven spreekuren van de betreffende arts. Als je hebt gekozen voor het bewijs van arbeidsongeschiktheid met een consult, stuurt de arts je tijdens werkuren een sms met een uitnodigingslink.
Je ontvangt het bewijs van arbeidsongeschiktheid van onze privéarts (zonder videochat) 5 minuten na het invullen van de vragenlijst. Als je onze e-mails niet ontvangt, maak dan een gratis klantenaccount bij ons aan zodat je dit probleem niet meer hebt en je toekomstige bestellingen op elk moment kunt bekijken onder “Patiëntendossier”. Klik hiervoor op “Inloggen” in de rechterbovenhoek of registreer u de volgende keer in stap 3 van de vragenlijst onder “Gebruikersaccount aanmaken”.
Accepteert mijn werkgever de AU "zonder sollicitatiegesprek"?
Ja, gegarandeerd! We bieden 100% loongarantie als de ziekmelding wordt geweigerd. Maar let op: In het geval van een ziekmelding ZONDER doktersconsult moet je je werkgever ONMIDDELLIJK vragen om de ziekmelding te accepteren, vooral als hij achterdochtig is. Je kunt hem bijvoorbeeld schrijven: “Hier is mijn ziekmelding als PDF. Is dat OK?”. Als hij het niet onmiddellijk accepteert, annuleer het dan gratis en vraag de medische verklaring MET een consult tot 3 dagen achteraf aan bij onze online artsen met een Duitse licentie of bij een praktijkarts.
Accepteert mijn zorgverzekeraar de AU?
Je bent niet verplicht om je ziektebriefje in te dienen bij je ziekenfonds. Je moet het ziektebriefje alleen in uitzonderlijke gevallen indienen als je ziekenfonds geld moet betalen op basis van het ziektebriefje, bv. ziektegeld voor een ziekteverlofperiode van meer dan 6 weken. De ziekteverzuimattesten “met gesprek” hebben volledige rechtsgeldigheid tegenover werkgevers, zowel voor ziekenfondspatiënten als voor particuliere patiënten, aangezien een particulier ziekteverzuim voldoende bewijs is van de arbeidsongeschiktheid van de werknemer (§ 5 EFZG). Particuliere ziekteverklaringen zijn echter niet geldig voor het aanvragen van dagvergoedingen bij ziekte.
Geldt de AU licentie ook voor scholieren, stagiairs en studenten?
Voor leerlingen vanaf 16 jaar, stagiairs en studenten is ons ziektebriefje meestal voldoende als excuus voor afwezigheid. Informeer echter vooraf of zo’n normaal “bewijs van arbeidsongeschiktheid” voldoende is. Er is namelijk geen gestandaardiseerde acceptatieregeling en onze artsen kunnen geen andere documenten voor je afgeven, bijvoorbeeld speciale attesten voor het niet kunnen afleggen van examens.
Krijg ik ook een vervolgcertificaat?
Ja, je ontvangt een vervolgverklaring van onze privéarts (AU zonder videochat) voor buikgriep en verkoudheid.
Ik ben waarschijnlijk voor langere tijd arbeidsongeschikt. Waar moet ik rekening mee houden?
In het geval van een ernstige ziekte die leidt of waarschijnlijk zal leiden tot langdurige arbeidsongeschiktheid, ga dan naar een geregistreerde arts. Telemedicine is in veel gevallen nuttig, maar in dit geval moet u ter plaatse zorg ontvangen.
Kunnen er nog meer certificaten worden uitgegeven?
Helaas geven we geen extra certificaten uit, bijvoorbeeld voor het niet kunnen afleggen van examens. Ook vullen we geen formulieren in, bijvoorbeeld voor een annuleringsverzekering.
Wat gebeurt er als iemand de informatie op de PDF vervalst?
We geven de persoon aan bij de politie voor valsheid in geschrifte en zetten hem op een zwarte lijst zodat hij nooit meer gebruik kan maken van onze diensten.
Kan ik het platform ook buiten Duitsland gebruiken?
Hé, geweldig dat je onze online service gebruikt! Waar ter wereld je ook bent, we staan altijd voor je klaar. Zelfs als je op vakantie bent, kun je op elk moment met een arts praten en je medische vragen of zorgen bespreken. Houd er wel rekening mee dat je om factureringsredenen in Duitsland moet wonen om gebruik te kunnen maken van onze service.
Trouwens, het is maar dat je het weet: als onze artsen je een recept geven, kun je dit helaas niet in het buitenland laten uitvoeren. Alleen apotheken in Duitsland kunnen dit doen. Dus als je naar het buitenland reist, vergeet dan niet om voldoende medicijnen mee te nemen zodat je niet zonder komt te zitten.
Online recept
Hoe werkt de voorschrijfservice van DrAnsay?
Je vraagt met één klik je recept aan en vult vooraf een gezondheidsvragenlijst in. Dit vormt de basis voor het komende korte teleconsult met de arts. Hier bespreken jij en de arts online of de geselecteerde medicatie geschikt is voor jouw aandoening. U krijgt ook te horen wat de kosten zijn en een schatting of uw zorgverzekering de kosten dekt.
Houd er rekening mee dat alle aanvragen voor BTM of medicijnen waarvoor een verslavingsvignet nodig is, medicijnen met een hoge verslavingsfactor meestal door artsen worden afgewezen als de afstemming van diagnose en medicamenteuze behandeling naar medisch oordeel niet adequaat is. Uw beste zorg is belangrijk voor ons!
Hoeveel kost het om een recept aan te vragen?
Bij het uitschrijven van een eerste recept moet worden gecontroleerd of de medicatie geschikt voor je is, of er bijvoorbeeld geen wisselwerkingen zijn met andere medicijnen en nog veel meer. Daarom ontvang je het eerste recept voor € 18. De situatie is anders bij een bevestigde diagnose en een vervolgrecept, wat betekent dat je deze medicatie al een keer voorgeschreven hebt gekregen. Zo weet je zeker dat de “oude” aandoeningen nog steeds bestaan of dat er aanpassingen moeten worden gedaan aan het recept. Jouw veiligheid heeft de hoogste prioriteit. Je ontvangt het vervolgrecept voor €18. Onze ervaren artsen begeleiden je snel door het proces en bieden je een passende oplossing voor jouw gezondheid.
Wat is het verschil tussen een eerste voorschrift en een vervolgvoorschrift?
Een eerste recept is een recept dat nog niet door een arts aan je is voorgeschreven. Het anamnesegesprek met de arts is al voorbereid met onze digitale gezondheidsvragenlijst, zodat de arts een overzicht krijgt en je consult zo kort en doelgericht mogelijk kan zijn. Er wordt met empathie naar je geluisterd en de arts bespreekt snel welk recept en medicijn het beste bij je past.
Bij een herhaalrecept heb je dit medicijn al een keer eerder voorgeschreven gekregen. Dit is vaak het geval als je regelmatig afhankelijk bent van medicijnen. In dit geval wordt precies hetzelfde recept opnieuw uitgeschreven.
Wat als ik het geneesmiddel dat ik wil niet kan vinden in de lijst?
Het kan altijd gebeuren dat je de naam van een medicijn niet meer weet of het bijbehorende medicijn niet kunt vinden, in dat geval zal de arts je opnieuw helpen. Probeer precies te beschrijven wat u zich herinnert van het medicijn en wat u in gedachten had. Hiervoor is een vrij tekstveld in de gezondheidsvragenlijst. Onze deskundige artsen zullen dan uitzoeken wat echt helpt en, indien nodig, de receptaanvraag aanpassen tijdens het consult. Maak je dus geen zorgen!
Hoe krijg ik het recept en hoe lang duurt het?
Het recept wordt na het consult door de arts uitgeschreven. Afhankelijk van je keuze in het bestelproces, kun je kiezen waar je recept naartoe wordt gestuurd. Hiervoor zijn verschillende opties: zoals het recept naar je huis sturen zodat je het zelf kunt vullen of het recept naar een van onze meer dan 100 postorderapotheekpartners sturen en het gratis naar je toe laten sturen. Laat het ons weten in de online dialoog. Bij beide verzendopties wordt uw recept direct verwerkt en wordt alleen de verzendtijd door de postdienst toegevoegd.
Is het mogelijk om de medicatie rechtstreeks naar mijn huis te laten sturen?
Als je een Duits adres hebt, is verzending via de apotheek mogelijk. Voor patiënten die in Oostenrijk wonen, moet de voorgeschreven medicatie worden opgehaald bij de plaatselijke apotheek van je keuze. U kunt dit eenvoudig selecteren na ontvangst van uw recept.
Ik heb een medicijn en weet niet of het een receptplichtig medicijn is of niet - wat kan ik doen?
Selecteer of benoem het juiste geneesmiddel in de vragenlijst, en al het andere zal worden toegelicht in het consult, zoals op recept of zonder recept en de kosten die ermee gemoeid zijn. In een vertrouwelijk gesprek krijg je ook informatie over de vergoeding van de kosten.
IT/Technologie
Met welke apparaten kan ik HiDokter.be gebruiken?
Met alle gangbare smartphones, laptops / desktop- en tablet-pc’s via je internetbrowser. Als je apparaat de site niet ondersteunt, laat het ons dan weten.
Hoe krijg ik als patiënt de ziekmelding van de dokter?
Je ontvangt je ziektebrief digitaal als PDF-bestand om te downloaden. Je ontvangt per e-mail een link naar ons downloadportaal en een beveiligingssleutel voor het downloaden. Voor €8 extra kun je je originele ziektebriefje per post bestellen. Als je een klantenaccount bij ons hebt, kun je op elk moment je bestelnummer en beveiligingssleutel in je patiëntendossier bekijken en je PDF-bestanden downloaden.
Ik heb geen e-mail ontvangen - wat moet ik doen?
Maak a.u.b. een gratis klantenaccount bij ons aan, zodat u dit probleem niet meer heeft en uw toekomstige bestellingen op elk gewenst moment kunt bekijken onder “Patiëntendossier”. Klik hiervoor op “Inloggen” rechtsboven op HiDokter.be of registreer je de volgende keer in de 3e stap van de vragenlijst onder “Gebruikersaccount aanmaken”.
Je hoeft dan niet te wachten op een e-mail en kunt zowel je bestelnummer als je beveiligingssleutel bekijken in het dashboard.
Controleer eventueel ook je spamfolder op binnenkomende mail van ons.”
Downloaden mislukt - wat moet ik doen?
Gebruik deze link om je bestand te downloaden:
Als je problemen hebt met downloaden, wis dan je cachegeheugen en cookies en probeer het opnieuw. Soms ligt het ook aan de browser. Probeer het bestand te downloaden in een andere browser, bijvoorbeeld Google Chrome of op een ander eindapparaat.
Kan ik de service ook gebruiken in de desktopversie?
In principe wel, maar de service is voornamelijk ontworpen voor mobiele browsers.
Patiënten
Voor welke patiënten is een ziekmelding via een app geschikt?
HiDokter.be is beschikbaar voor alle werknemers die zich niet in staat voelen om te werken vanwege symptomen van verkoudheid, menstruatiepijn, rugpijn, stress, migraine, blaasontsteking of andere ziekten. Bepaalde risicopatiënten zijn uitgesloten.
Is het risico op een verkeerde diagnose niet veel groter dan bij een huisarts?
Integendeel! Dat is het revolutionaire van geautomatiseerde besluitvorming door artsen: We leren van eventuele fouten door automatische feedback van de gebruiker, bijvoorbeeld door het bepalen en verbeteren van het percentage verkeerde diagnoses. Huisartsen hebben een misdiagnosepercentage van ongeveer 12%. We streven naar een percentage van minder dan 5%.
Bovendien zijn onze artsen gespecialiseerd in het diagnosticeren van de ziekte in kwestie, terwijl een huisarts een groot aantal verschillende ziekten moet kunnen diagnosticeren. Onze vragencatalogus, opgesteld door experts, sorteert met behulp van kunstmatige intelligentie ook risicopatiënten, twijfelgevallen en andere ziekten. Onze online vragenlijsten zijn ook digitale checklists, waarvan bewezen is dat ze het aantal verkeerde diagnoses verminderen. Deze voordelen wegen ruimschoots op tegen het feit dat onze artsen geen lichamelijk onderzoek uitvoeren.
Hoe stelt de arts vast dat ik de ziekte in kwestie heb?
Je selecteert je symptomen uit alle mogelijke symptomen. Als je aangeeft dat je ook andere symptomen hebt die nooit voorkomen bij de ziekte in kwestie, kun je deze ziekte niet hebben en word je uitgesloten van de service.
Gegevensbescherming
Welke gegevens worden opgeslagen over de patiënt?
We slaan je telefoonnummer en e-mailadres op. De arts bewaart je telefoonnummer, je adres, je gegevens over je klachten, je gegevens over eventuele risico-omstandigheden, het soort verzekering dat je hebt (particulier/wettelijk) en alle informatie die op je verzekeringspasje staat.
Waar worden de patiëntgegevens opgeslagen?
We slaan gecodeerde gegevens op een beveiligde server in Duitsland op. De arts slaat de gegevens op zijn speciaal beveiligde mobiele telefoon en pc op het werk op.
Hoe kan ik een uittreksel van mijn opgeslagen gegevens aanvragen?
Zie ons privacybeleid.
Kosten
Hoeveel kost een AU licentie?
– Het “5min AU” arbeidsongeschiktheidsattest is verkrijgbaar voor €29, terwijl het wettelijk verplichte consult met videogesprek slechts €19 kost.
– We bieden ook de optie om het originele bewijs van arbeidsongeschiktheid per post te versturen voor €8 extra.
– We werken momenteel aan contracten met zorgverzekeraars om onze klanten kosten te besparen.
– Degenen zonder wettelijke ziektekostenverzekering moeten daarentegen €16,08 extra betalen voor de diagnose, het behandeladvies en, indien van toepassing, het ziektebriefje, vergelijkbaar met een bezoek aan een conventionele dokterspraktijk, in overeenstemming met het tarief voor artsen (GOÄ).
Welke betalingsmogelijkheden heb ik?
Je kunt betalen met PayPal, automatische incasso, Giropay, bankpas of creditcard.
Waarom moet ik betalen voor de service als ik gratis ziekmeldingen kan krijgen van mijn dokter?
Helaas mogen artsen onze service nog niet in rekening brengen bij wettelijke ziektekostenverzekeraars, dus we kunnen nog geen gratis service aanbieden.
Kan ik de betaling laten terugbetalen door mijn wettelijke ziektekostenverzekering?
Nee, terugbetaling van de servicekosten door de wettelijke ziekteverzekeringsfondsen is nog niet mogelijk.
Zijn er vragen?
Heb je een verzoek dat je niet kon vinden in onze FAQ? Plaats je Frage graag in onze Community of hier.
Tip: Gebruik ons contactformulier voor een snel antwoord. Je kunt er zeker van zijn dat je snel antwoord krijgt. Vergeet niet je spamfolder te controleren om er zeker van te zijn dat je onze e-mails niet mist.
Dienstag bis Donnerstag, 9 - 11 Uhr.
Ma.-vr. (8.00 – 17.00):yu
- via contactformulier (reactietijd <1u)
"*" geeft vereiste velden aan